How to Lodge Complaint

 A complaint written in English or Urdu may be lodged with the Wafaqi Mohtasib Secretariat or any of the Regional offices as per addresses mentioned at the website www.mohtasib.gov.pk (also attached as Appendix) on WMS Form 'A' (as given in the provided links).

If a complaint is not lodged on WMS-Form 'A', it shall be accompanied by a solemn affirmation that:

    1. the allegations contained in the complaint are correct and true to the best of knowledge and belief of the complainant;
    1. previously no complaint on the subject was filed at the Wafaqi Mohtasib Secretariat or any of the Regional Offices;
    1. no suit, appeal, petition or any other judicial proceedings in connection with the subject matter of the complaint will be entertained if it is pending before any Court, Tribunal or Board; and
    1. a representation to a competent authority of the Agency in respect of the allegations contained in the complaint was made, but either no reply thereto was given within a reasonable time or the representation had unjustly been turned down.

 

Normally approach to higher authorities of the concerned Agency for redress of grievance is required before making a complaint to the Wafaqi Mohtasib, so as to give them an opportunity of doing so.

Copies of relevant documents including copy of the National Identity Card and the latest correspondence with the Agency should, if possible, be annexed to the complaint.

 

On personal presentation of the complaint in any of the Offices of the Wafaqi Mohtasib (Ombudsman) Secretariat, a receipt is issued immediately. However, in case of submitting the complaint by any other means, receipt is issued within 72 hours

 

To download application form please clicks here:

 

https://mohtasib.gov.pk/SiteImage/Downloads/form_a_english.pdf

https://mohtasib.gov.pk/SiteImage/Downloads/form_a_urdu.pdf

 

 

 

Wafaqi Mohtasib Secretariat

36- Constitution Ave, G-5/2 G-5, Islamabad, Islamabad Capital Territory

Ph: +92-51-9216762, +92-51-9216763, +92-51-9216764

For lodging online Complaints against Federal Government Departments

www.mohtasib.gov.pk

Email- fpc.commissioner@gmail.com Websitewww.mohtasib.gov.pk

Helpline for Child complaints: 1056

 

شکایت کیسے درج کی جائے:

 

1۔          انگریزی یا اُردو میں تحریر کردہ شکایت وفاقی محتسب سیکرٹریٹ یا علاقائی دفاتر WMSفارم"A"پر ویب                 سائٹ ww.mohtasib.gov.pk درج پتے پر دی جا سکتی ہے ۔یہ پتہ ضمیمہ میں درج ہے۔

2۔           اگر شکایت WMS- Form 'A' پر درج نہ کی گئی ہو تو اُس کے ہمراہ حلفیہ بیان دینا ہو گا:

                (الف)شکایت میں لگائے گئے الزامات شکایت دہندہ کے بہترین علم اور معلومات کے مطابق                 درست اور سچے ہیں ۔

                (ب)اس سے متعلق وفاقی محتسب یا اس کے کسی علاقائی دفاتر میں اس سے قبل کوئی شکایت نہیں کی گئی۔

                (ج)اس موضوع پر شکایت کے کسی معاملہ یا مواد سے متعلق دائر اپیل، پٹیشن اور مقدمہ کی صورت                 میں کوئی کارروائی نہیں کی جائے گی۔ اسی طرح اگر یہ معاملہ کسی عدالت ٹریبونل یا بورڈ میں ہو تو بھی                  کارروائی نہیں ہو گی۔

                (د)شکایت کے مندرجات یا مواد میں لگائے گئے الزامات کے ضمن میں مجاز حکام سے بھی رجوع کیا                  گیا ۔ تاہم اس کا معقول وقت میں  کوئی جواب موصول نہیں ہوا۔ جبکہ کی گئی استدعا غیر مصنفانہ طور پر                  مسترد کی گئی۔

3۔          وفاقی محتسب کے پاس شکایت دائر کرنے سے پہلے عام طور پر متعلقہ محکمہ کے مجاز اعلیٰ حکام سے داد رسی                  طلب کرنے کی ضرورت ہوتی ہے تاکہ انھیں ایسا کرنے کا موقع ملے۔

4۔           شکایت کے ساتھ اگر ممکن ہو تو متعلقہ ادارے کے ساتھ کی گئی حالیہ خط و کتابت ، متعلقہ دستاویز ات                  بشمول قومی شناختی کارڈ کی نقول بھی منسلک کی جائیں۔

5۔          وفاقی محتسب سیکرٹریٹ کے کسی بھی دفتر میں ذاتی شکایت درج کرنے کی فوری رسید جاری کی جاتی     ہے۔ تاہم کسی دیگر ذرائع سے شکایت بھیجنے کی صورت میں رسید 72گھنٹوں کے اندر اندر جاری کی جاتی ہے۔

 

 

درخواست فارم ڈاؤن لوڈ کرنے کے لیے از راہ مہربانی درج ذیل لنک پر کلک کریں۔

https://mohtasib.gov.pk/SiteImage/Downloads.form_a_english.pdf

https://mohtasib.gov.pk/SiteImage/Downloads.form_a_urdu.pdf

 

وفاقی محتسب سیکرٹریٹ

36 شاہراہ دستور، جی 5/2-، سیکٹر G-5، اسلام آباد

فون :+92-51-9216762,+92-51-9216763, +92-51-9216764

وفاقی حکومت کے محکموں کے خلاف آن لائن شکایت درج کرنے کے لیے

www.mohtasib.gov.pk

ای میل:  fpc.commissioner@gmail.com

ویب سائٹ:   www.mohtasib.gov.pk

بچوں کی شکایت کے لیے ہیلپ لائن 1056